Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak nám prorazili tunel (do Motola)

Ta zpráva skoro zanikla mezi tunami jiných. Dělníci již mohou rozebírat razící štíty pracující na prodloužení linky metra A. Ale i když většina lidí informaci nevěnovala pozornost, jiní se ozvali. A jako tradičně zpochybňovali samotné rozhodnutí stavět metro z Dejvic do Motola.

Protože jsem právě u tohoto rozhodnutí osobně byl, musím se ozvat. Byl jsem spolu s Tomášem Chalupou (tehdejší starosta Prahy 6, dnes ministr životního prostředí) a starostou Prahy 13 Davidem Vodrážkou iniciátorem této investice. A provokativně dodám: Pokud bych někdy byl primátorem Prahy, tak první rozhodnutí, které prosadím snad proti celému světu, bude dokončení jedné z nohavic, které u Motola vzniknou, a dotažení trasy metra A až na Zličín. Tedy spojení Áčka s Béčkem. Má to jasnou logiku, kterou vysvětlím lehce zeširoka.

Stále nejsou dokončeny dvě významné stavby pro zklidnění napjaté dopravní situace v Praze a těmi jsou vnitřní a vnější silniční okruh. Investorem vnitřního městského okruhu je Praha a investorem vnějšího dálničního okruhu je stát. Avšak finanční prostředky na tyto důležité stavby chybí a mám nepříjemný pocit, že je nikdo (tedy město ani stát) ve skutečnosti nehledá. (Ještěže bude alespoň dokončen kritizovaný tunel Blanka. Myslím si, že po jeho dokončení a zprovoznění nikdo nebude řešit to či ono. Prostě v Praze 5 vjedete do tunelu Mrazovka a přes Strahovský tunel a Blanku za 5-7 minut vyjedete v Holešovicích. Nebudete tedy stát nekonečné psychicky náročné zácpy v centru města a o vlivu na životní prostředí, kterého součástí je i člověk, ani nemluvě. A co je víc? Křik médií a ekologických aktivistů nebo toto jasné zrychlení a zklidnění dopravy v Praze?)

Proč ale zrovna metro a autobusový terminál Motol mají tolik odlehčit dopravě v celé oblasti? Největší pražská nemocnice a vlastně největší česká nemocnice (v těsném souboji s FN Brno) je totiž sice možná mnohými podceňovaná, ale ve skutečnosti neuvěřitelně složitá a neuvěřitelně výkonná továrna na zdraví (tedy když to dobře dopadne). Fakultní nemocnice má pět a půl tisíce zaměstnanců (cca stejně má těžařská společnost Czech Coal, je to ale více než kolik zaměstnanců má Veolia ČR nebo největší tuzemská stavební firma Skanska). Motol ošetří ročně ambulantně asi 900 tisíc pacientů, přičemž tento počet soustavně roste. Na jeden den tak vychází asi 2500 ambulantních vyšetření (pokud počítáme jenom pracovní dny, je to asi 3,5 tisíce), k tomu je nutné připočítat návštěvy u pacientů na 2300 lůžkách, davy studentů (viz Fakultní nemocnice). V Motole – jenom na okraj – uskuteční lékaři skoro 40 000 větších i menších operací za rok (takových, kde je součástí anesteziologický výkon). Jsou to obrovská čísla a znamená to obrovské množství přepravovaných lidí.

Ale metro jsou zase obrovské náklady – v tomto případě přes 21 miliard korun. Je těžké rozhodovat o takových investicích.

Jenže když si představíme hlavní spádovou oblast Motolské nemocnice, jsou to Praha 5 včetně Prahy 13, Praha 6, Praha 17 a další čtvrti v těchto směrech. Metro od severu tak bude znamenat pro obrovské množství lidí výrazné zlepšení dostupnosti nejen zdravotnického zařízení, ale pro občany také významnou změnu v dopravní obsluze jejich bydliště i zaměstnání. Uleví se povrchové MHD a automobilové dopravě v centru města, o vlivu na životní prostředí opět ani nemluvě. V tomto novém motolském dopravním uzlu kombinujícím metro a autobusový terminál denně přestoupí cca 16 500 cestujících. Což je asi tolik, kolik lidí bydlí například ve Svitavách.

Samozřejmě budoucí propojení metra A až na Zličín a napojení na trasu B bude začátkem nové etapy v rozvoji sítě metra v Praze a osobně jej považuji do roku 2018-2020 za nezbytné.

Já tím nezpochybňují potřebu postavit v budoucnosti (pokud možno nedaleké) klíčové spojnice mezi trasou C a dalšími trasami tak, aby se metro stalo daleko variantnějším a ekologičtějším způsobem přepravy, než je tomu v současnosti. Důvodů pro propojování tras je ostatně podstatně více, včetně toho, že bude třeba zvláště na Céčku otevřít prostor pro dosti podstatné rekonstrukce. Ale co se týká prodloužení trasy A, zde byla připravená dokumentace, byla přijatá klíčová rozhodnutí a bylo možné začít se stavbou. Bohužel to nelze říci o mnoha jiných dopravních projektech v Praze, včetně velmi potřebného jasného a nezpochybnitelného politického „ANO“ konkrétnímu plánu propojení ostatních tras. Místo toho se současné vedení Prahy utápí v podivuhodných nápadech, jak poslat do horní části Václavského náměstí tramvaje a zkomplikovat už tak složitou dopravní situaci na magistrále v okolí Národního muzea. Toto by bylo možné jen za jednoho předpokladu, že by byly dokončeny zmiňované dopravní okruhy Prahy. Pak se magistrála v okolí Národního muzea a Hlavního nádraží stane pouze komunikací městského významu, sice velmi rušnou, ale nikoliv celostátně významnou spojnicí jihu a severu České republiky.

Až budou Pražané volit příště svoje zastupitele a ti své radní, náměstky a primátora, měli by se kandidátů hodně pečlivě ptát na jejich představy o budoucnosti metra a silniční dopravy v Praze. Konec konců – výstavba metra a rozšiřování jeho sítě je jedním z nejvíce ekologických činů, jaké je v hlavním městě možné učinit.

Autor: Milan Jančík | středa 12.12.2012 7:23 | karma článku: 25,31 | přečteno: 4846x
  • Další články autora

Milan Jančík

Ministrem financí bude Jan Fischer s dluhem z kampaně aneb...

...Zemanovo prezidentské poděkování. Je to korupční jednání nebo není, pane vrchní státní zástupče?

8.7.2013 v 16:49 | Karma: 18,70 | Přečteno: 625x | Diskuse| Politika

Milan Jančík

Pane Béme: Praha byla na povodeň připravená dobře…

Teď by snad alespoň někteří patologičtí stěžovatelé mohli uznat, že hlavní město bylo dobře připravené na povodně. Tedy v rovině technické. Výstavbu celého systému protipovodňových bariér mnoho lidí označovalo za vyhazování peněz. A vida – letos zjevně zabránily značným materiálním a možná i lidským ztrátám.

4.6.2013 v 13:17 | Karma: 27,42 | Přečteno: 2544x | Diskuse| Politika

Milan Jančík

Jak udělat povodně ještě „povodňovitější“

Plošné uzavření školek a škol, které vyhlásil na pondělí magistrát a zastupující primátor Tomáš Hudeček z TOP09, bylo zbytečné a jenom mnoha lidem udělalo již tak velmi obtížnou situaci ještě složitější. Není divu, že některé městské části prostě neuposlechly a zařídily se po svém.

4.6.2013 v 7:09 | Karma: 17,06 | Přečteno: 1416x | Diskuse| Společnost

Milan Jančík

Zrada plodí zradu aneb dráždit Kalouska se nevyplácí

Na pád pražské koalice ODS a TOP09 je třeba se dívat z poněkud širšího úhlu. Ten nabízí hned několik velmi zajímavých možností, jak svržení primátora Bohuslava Svobody vyložit.

24.5.2013 v 12:19 | Karma: 38,40 | Přečteno: 8630x | Diskuse| Politika

Milan Jančík

Nesmysl Politiky na webu Česká pozice

Redaktor Jakub Kálenský na webu Česká pozice zveřejnil 20. května 2013 rozsáhlý článek o politickém projektu „Uzdravme naši politiku“, kde jsem označen za jednoho z autorů a hůře dokonce sponzorů tohoto konceptu.

23.5.2013 v 8:43 | Karma: 9,93 | Přečteno: 430x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1408x
Jsem, nebo snad byl jsem (? - uvidíme v budoucnosti) kontroverzní politik, který byl a je rád kontroverzní. Protože kontroverze je dlouhodobý a urputný spor a takové spory mě baví. Čili mě baví být kontroverzní. Byl jsem starostou na Praze 5, což mnoho lidí nerado vidělo. Co bylo, to bylo, ale pořád mám pocit, že mě občas napadne něco, co by mohlo někoho jiného zajímat. Jsem pravičák a nestydím se za to.

Seznam rubrik