Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak střelili Klímu a já u toho nebyl

Nedávno (před pár týdny) se do mne na smíchovské ulici pustila nějaká mladší dáma - asi příznivkyně nového vedení Prahy 5: „Co jste to udělal tomu panu Klímovi!“ Chvíli jsem musel přemýšlet, o jakého Klímu to vlastně jde. Snažil jsem se té paní vysvětlit, že v podstatě nevím, oč tu běží. Samozřejmě marně. Takže jsem zrychlil krok, zanechaje rozhořčenou sufražetku jejímu osudu a věc jsem pustil z hlavy.

Druhý den jsem si v novinách přečetl, že stojím za odvoláním starosty Prahy 5 MUDr. Radka Klímy z TOP09. Na jednu stranu mne podobné spekulace baví. Nejsem v politice od července 2010, nemám žádnou veřejnou funkci, nemám žádnou stranickou funkci a dokonce nejsem členem žádné politické strany. Teď už nejsem dokonce ani bývalý starosta, nýbrž bývalý – bývalý starosta. Ale zdá se, že pro novináře a některé své „příznivce“ jsem pořád dostatečně lákavé sousto. Asi jsem zanechal v jejich myslích tak hlubokou a nesmazatelnou stopu, že se jim po mé přítomnosti – zdá se – opravdu upřímně stýská.

Marně jsem přemýšlel, jak bych to měl udělat, abych dal do pohybu temné síly a srazil starostu z jeho křesla. V Praze 5 vládla a ještě vládne koalice TOP09, Věcí veřejných a sociálních demokratů. Technicky vzato má velmi pohodlnou většinu. Jinými slovy nešlo o nějaké drobné přeběhlictví, ale pro odvolání vlastního člověka hlasovala překvapivě velká část zastupitelů zvolených za TOP09. Neumím si představit, jak bych zvenku a bez jakéhokoliv vlivu (včetně vlivu v ODS), dával dohromady takové spiknutí.

A upřímně řeknu jedno – pokud bych něco takového osnoval, tak bych nikdy, ale opravdu nikdy nešel do situace, kdy lze starostu odvolat, avšak není dohoda o okamžité volbě jeho nástupce. Prostě z historie známe rčení „král je mrtev, ať žije král“. Protože pan Klíma byl „odstřelen“ v první části října, dodnes však Praha 5 nemá starostu. Vzhledem k vylučovací mánii ve zdejších stranách je to dokonce tak, že většina členů Rady městské části není v aktuální chvíli členy strany, za kterou byli zvoleni do zastupitelstva a nominováni do Rady. Když jsem já dělal politiku a někdo musel tzv. jít, tak jsem měl vždy promyšlený další postup a rychlé řešení takové situace. Takže když mne nyní novináři označují za strůjce tohoto zmatku, sice mne to obveseluje, ale na straně druhé mne to hněvá. Kdybych to byl býval opravdu chystal já, mělo by to jinou úroveň a kvalitu. A věřte, že Praha 5 by měla nového starostu pět minut poté, co by byl pan Klíma odvolán. Odvolat a nemít řešení – to je nezodpovědné vůči voličům.

 Podle novin a šeptandy jsem to celé dal dohromady, aby se na radnici mohli vrátit „jančíkovci“. Těžko říci, kdo to má být, nehodlám o tom ani spekulovat. Spíše řeknu, proč si nemalá část koalice řekla, že se starosty musí zbavit. On totiž dovedl Prahu 5 do stavu klinické (klímické) smrti. Jediná místní investiční akce, o které se za poslední dva roky dozvěděla celá země, je projekt putujících betonových monster (eufemisticky nazývaných „květináče“, ale ona to jsou spíše pořádná koryta) za velké peníze. Vedení radnice to zkusilo tradičně hodit na mne, ale to je lež, jako věž – kdo má zájem o přesné informace, najde je zde.

Ve skutečnosti za dva roky vlády tato koalice TOP 09, VV a ČSSD neudělala v podstatě vůbec nic. Pokud jsem schopen to posoudit, tak ze všeho nejméně vykonala pro splnění svých (pardon) ambiciózních volebních programů. Za to ji vydržela „jančíkovská hysterie“.  Včetně vyhození téměř celého pečlivě složeného úřednického aparátu a nahrazení novými „svými“ lidmi bez jakýchkoliv zkušeností a také odbornosti. Klidně to berte, jako chlubení, ale za dvanáct let mého působení ve vedení Prahy 5 jsem dal dohromady velmi dobře fungující tým úředníků a úřad do listopadu 2010 šlapal jako švýcarské hodinky. Co z toho zbylo? Nyní má radnice více placených funkcionářů, než kdykoliv dříve, má více úředníků, o jejichž profesionalitě a fundovanosti se dá s úspěchem pochybovat. Jestli to také nebylo tím, že pan bývalý starosta (naopak od bývalého – bývalého starosty) netrávil na radnici nebo mezi občany příliš času a raději se věnoval jiným, asi zajímavějším aktivitám.  Jak známo, když není kocour doma, mají myši pré.

Po panu Klímovi nic nezůstalo. Nic, kromě přezdívky „Neznámý vojín“ (neboť prý byl velmi populární, ale skoro nikdo ho nikdy neviděl). A nic, kromě desítek betonových koryt, podle kterých kdosi vtipně přejmenoval Prahu 5 na „Truhlíkoland“. Ve srovnání s jeho krátkou kariérou mám docela dobrý pocit. Nepotřebuji mít na Smíchově a v dalších částech Prahy 5 pamětní desky, protože v podstatě všude stojí stavby, které vznikly na konci devadesátých let a pak do roku 2010. Tedy v čase, kdy jsem se, jako místostarosta a pak jako starosta poměrně zásadně podílel na řízení městské části Praha 5, která se následně stala druhým centrem hlavního města. Nebyl jsem moc populární, ale měl jsem výsledky. Pan Klíma populární byl. A zbyla po něm ta koryta.

Autor: Milan Jančík | úterý 27.11.2012 18:09 | karma článku: 16,39 | přečteno: 1676x
  • Další články autora

Milan Jančík

Ministrem financí bude Jan Fischer s dluhem z kampaně aneb...

...Zemanovo prezidentské poděkování. Je to korupční jednání nebo není, pane vrchní státní zástupče?

8.7.2013 v 16:49 | Karma: 18,70 | Přečteno: 625x | Diskuse| Politika

Milan Jančík

Pane Béme: Praha byla na povodeň připravená dobře…

Teď by snad alespoň někteří patologičtí stěžovatelé mohli uznat, že hlavní město bylo dobře připravené na povodně. Tedy v rovině technické. Výstavbu celého systému protipovodňových bariér mnoho lidí označovalo za vyhazování peněz. A vida – letos zjevně zabránily značným materiálním a možná i lidským ztrátám.

4.6.2013 v 13:17 | Karma: 27,42 | Přečteno: 2544x | Diskuse| Politika

Milan Jančík

Jak udělat povodně ještě „povodňovitější“

Plošné uzavření školek a škol, které vyhlásil na pondělí magistrát a zastupující primátor Tomáš Hudeček z TOP09, bylo zbytečné a jenom mnoha lidem udělalo již tak velmi obtížnou situaci ještě složitější. Není divu, že některé městské části prostě neuposlechly a zařídily se po svém.

4.6.2013 v 7:09 | Karma: 17,06 | Přečteno: 1416x | Diskuse| Společnost

Milan Jančík

Zrada plodí zradu aneb dráždit Kalouska se nevyplácí

Na pád pražské koalice ODS a TOP09 je třeba se dívat z poněkud širšího úhlu. Ten nabízí hned několik velmi zajímavých možností, jak svržení primátora Bohuslava Svobody vyložit.

24.5.2013 v 12:19 | Karma: 38,40 | Přečteno: 8630x | Diskuse| Politika

Milan Jančík

Nesmysl Politiky na webu Česká pozice

Redaktor Jakub Kálenský na webu Česká pozice zveřejnil 20. května 2013 rozsáhlý článek o politickém projektu „Uzdravme naši politiku“, kde jsem označen za jednoho z autorů a hůře dokonce sponzorů tohoto konceptu.

23.5.2013 v 8:43 | Karma: 9,93 | Přečteno: 430x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky

1. května 2024  22:26

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Školák měl v osmi letech dvě mrtvice. Nemocných dětí od covidu přibývá

1. května 2024

Premium Netušili jsme, že mrtvici mohou dostat i děti, říkají rodiče těch, které to zažily. Některé dokonce...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1408x
Jsem, nebo snad byl jsem (? - uvidíme v budoucnosti) kontroverzní politik, který byl a je rád kontroverzní. Protože kontroverze je dlouhodobý a urputný spor a takové spory mě baví. Čili mě baví být kontroverzní. Byl jsem starostou na Praze 5, což mnoho lidí nerado vidělo. Co bylo, to bylo, ale pořád mám pocit, že mě občas napadne něco, co by mohlo někoho jiného zajímat. Jsem pravičák a nestydím se za to.

Seznam rubrik