Tak nám prorazili tunel (do Motola)

12. 12. 2012 7:23:31
Ta zpráva skoro zanikla mezi tunami jiných. Dělníci již mohou rozebírat razící štíty pracující na prodloužení linky metra A. Ale i když většina lidí informaci nevěnovala pozornost, jiní se ozvali. A jako tradičně zpochybňovali samotné rozhodnutí stavět metro z Dejvic do Motola.

Protože jsem právě u tohoto rozhodnutí osobně byl, musím se ozvat. Byl jsem spolu s Tomášem Chalupou (tehdejší starosta Prahy 6, dnes ministr životního prostředí) a starostou Prahy 13 Davidem Vodrážkou iniciátorem této investice. A provokativně dodám: Pokud bych někdy byl primátorem Prahy, tak první rozhodnutí, které prosadím snad proti celému světu, bude dokončení jedné z nohavic, které u Motola vzniknou, a dotažení trasy metra A až na Zličín. Tedy spojení Áčka s Béčkem. Má to jasnou logiku, kterou vysvětlím lehce zeširoka.

Stále nejsou dokončeny dvě významné stavby pro zklidnění napjaté dopravní situace v Praze a těmi jsou vnitřní a vnější silniční okruh. Investorem vnitřního městského okruhu je Praha a investorem vnějšího dálničního okruhu je stát. Avšak finanční prostředky na tyto důležité stavby chybí a mám nepříjemný pocit, že je nikdo (tedy město ani stát) ve skutečnosti nehledá. (Ještěže bude alespoň dokončen kritizovaný tunel Blanka. Myslím si, že po jeho dokončení a zprovoznění nikdo nebude řešit to či ono. Prostě v Praze 5 vjedete do tunelu Mrazovka a přes Strahovský tunel a Blanku za 5-7 minut vyjedete v Holešovicích. Nebudete tedy stát nekonečné psychicky náročné zácpy v centru města a o vlivu na životní prostředí, kterého součástí je i člověk, ani nemluvě. A co je víc? Křik médií a ekologických aktivistů nebo toto jasné zrychlení a zklidnění dopravy v Praze?)

Proč ale zrovna metro a autobusový terminál Motol mají tolik odlehčit dopravě v celé oblasti? Největší pražská nemocnice a vlastně největší česká nemocnice (v těsném souboji s FN Brno) je totiž sice možná mnohými podceňovaná, ale ve skutečnosti neuvěřitelně složitá a neuvěřitelně výkonná továrna na zdraví (tedy když to dobře dopadne). Fakultní nemocnice má pět a půl tisíce zaměstnanců (cca stejně má těžařská společnost Czech Coal, je to ale více než kolik zaměstnanců má Veolia ČR nebo největší tuzemská stavební firma Skanska). Motol ošetří ročně ambulantně asi 900 tisíc pacientů, přičemž tento počet soustavně roste. Na jeden den tak vychází asi 2500 ambulantních vyšetření (pokud počítáme jenom pracovní dny, je to asi 3,5 tisíce), k tomu je nutné připočítat návštěvy u pacientů na 2300 lůžkách, davy studentů (viz Fakultní nemocnice). V Motole – jenom na okraj – uskuteční lékaři skoro 40 000 větších i menších operací za rok (takových, kde je součástí anesteziologický výkon). Jsou to obrovská čísla a znamená to obrovské množství přepravovaných lidí.

Ale metro jsou zase obrovské náklady – v tomto případě přes 21 miliard korun. Je těžké rozhodovat o takových investicích.

Jenže když si představíme hlavní spádovou oblast Motolské nemocnice, jsou to Praha 5 včetně Prahy 13, Praha 6, Praha 17 a další čtvrti v těchto směrech. Metro od severu tak bude znamenat pro obrovské množství lidí výrazné zlepšení dostupnosti nejen zdravotnického zařízení, ale pro občany také významnou změnu v dopravní obsluze jejich bydliště i zaměstnání. Uleví se povrchové MHD a automobilové dopravě v centru města, o vlivu na životní prostředí opět ani nemluvě. V tomto novém motolském dopravním uzlu kombinujícím metro a autobusový terminál denně přestoupí cca 16 500 cestujících. Což je asi tolik, kolik lidí bydlí například ve Svitavách.

Samozřejmě budoucí propojení metra A až na Zličín a napojení na trasu B bude začátkem nové etapy v rozvoji sítě metra v Praze a osobně jej považuji do roku 2018-2020 za nezbytné.

Já tím nezpochybňují potřebu postavit v budoucnosti (pokud možno nedaleké) klíčové spojnice mezi trasou C a dalšími trasami tak, aby se metro stalo daleko variantnějším a ekologičtějším způsobem přepravy, než je tomu v současnosti. Důvodů pro propojování tras je ostatně podstatně více, včetně toho, že bude třeba zvláště na Céčku otevřít prostor pro dosti podstatné rekonstrukce. Ale co se týká prodloužení trasy A, zde byla připravená dokumentace, byla přijatá klíčová rozhodnutí a bylo možné začít se stavbou. Bohužel to nelze říci o mnoha jiných dopravních projektech v Praze, včetně velmi potřebného jasného a nezpochybnitelného politického „ANO“ konkrétnímu plánu propojení ostatních tras. Místo toho se současné vedení Prahy utápí v podivuhodných nápadech, jak poslat do horní části Václavského náměstí tramvaje a zkomplikovat už tak složitou dopravní situaci na magistrále v okolí Národního muzea. Toto by bylo možné jen za jednoho předpokladu, že by byly dokončeny zmiňované dopravní okruhy Prahy. Pak se magistrála v okolí Národního muzea a Hlavního nádraží stane pouze komunikací městského významu, sice velmi rušnou, ale nikoliv celostátně významnou spojnicí jihu a severu České republiky.

Až budou Pražané volit příště svoje zastupitele a ti své radní, náměstky a primátora, měli by se kandidátů hodně pečlivě ptát na jejich představy o budoucnosti metra a silniční dopravy v Praze. Konec konců – výstavba metra a rozšiřování jeho sítě je jedním z nejvíce ekologických činů, jaké je v hlavním městě možné učinit.

Autor: Milan Jančík | středa 12.12.2012 7:23 | karma článku: 25.31 | přečteno: 4846x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Michal Merhaut

Když do Kolína přijely tanky…

Zatímco severomořským pobřežím se linuly tóny Kmochových skladeb v podání dechové hudby Veřejného požárního útvaru v Kolíně, do překročení československých hranic prvními jednotkami okupačních vojsk zbývalo jen pár hodin.

23.8.2022 v 9:05 | Karma článku: 14.11 | Přečteno: 182 | Diskuse

Alena Kravarčíková

Anime, Cosplay, Fursuit, zábava puberťáků?

Možná, že už víte, co se u nás doma děje a jak začal příběh mého života s transgender puberťákem.....

22.8.2022 v 10:27 | Karma článku: 13.58 | Přečteno: 627 | Diskuse

Michal Merhaut

Kolínské jaro 1968

Generační obměna členů KSČ a hospodářské zaostávání Československa za západními zeměmi vedlo v 60. letech k nutnosti reforem a k pozvolnému uvolňování tuhého totalitního režimu.

22.8.2022 v 9:51 | Karma článku: 8.48 | Přečteno: 160 | Diskuse

Michal Merhaut

Reflexe roku 1968 v obecních kronikách

Obecní kroniky zaznamenávají události lokálního významu, ať už je to budování vodovodu, úspěchy místního fotbalového mužstva apod.

21.8.2022 v 10:34 | Karma článku: 12.54 | Přečteno: 250 | Diskuse

Alena Kravarčíková

Vyznání MARKOVI

Moc ráda se zamilovávám. Opakovaně, vášnivě, bezhlavě a neustále se zamilovávám do věcí, barev, lidí, dobrého jídla, vína, měst a zemí, bot, neobvyklých hodinek, knih (ne nutně v tomto pořadí) a do stovek dalších oblastí.

11.8.2022 v 15:24 | Karma článku: 11.21 | Přečteno: 433 | Diskuse
Počet článků 31 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1408
Jsem, nebo snad byl jsem (? - uvidíme v budoucnosti) kontroverzní politik, který byl a je rád kontroverzní. Protože kontroverze je dlouhodobý a urputný spor a takové spory mě baví. Čili mě baví být kontroverzní. Byl jsem starostou na Praze 5, což mnoho lidí nerado vidělo. Co bylo, to bylo, ale pořád mám pocit, že mě občas napadne něco, co by mohlo někoho jiného zajímat. Jsem pravičák a nestydím se za to.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...