Tak nám prorazili tunel (do Motola)
Protože jsem právě u tohoto rozhodnutí osobně byl, musím se ozvat. Byl jsem spolu s Tomášem Chalupou (tehdejší starosta Prahy 6, dnes ministr životního prostředí) a starostou Prahy 13 Davidem Vodrážkou iniciátorem této investice. A provokativně dodám: Pokud bych někdy byl primátorem Prahy, tak první rozhodnutí, které prosadím snad proti celému světu, bude dokončení jedné z nohavic, které u Motola vzniknou, a dotažení trasy metra A až na Zličín. Tedy spojení Áčka s Béčkem. Má to jasnou logiku, kterou vysvětlím lehce zeširoka.
Stále nejsou dokončeny dvě významné stavby pro zklidnění napjaté dopravní situace v Praze a těmi jsou vnitřní a vnější silniční okruh. Investorem vnitřního městského okruhu je Praha a investorem vnějšího dálničního okruhu je stát. Avšak finanční prostředky na tyto důležité stavby chybí a mám nepříjemný pocit, že je nikdo (tedy město ani stát) ve skutečnosti nehledá. (Ještěže bude alespoň dokončen kritizovaný tunel Blanka. Myslím si, že po jeho dokončení a zprovoznění nikdo nebude řešit to či ono. Prostě v Praze 5 vjedete do tunelu Mrazovka a přes Strahovský tunel a Blanku za 5-7 minut vyjedete v Holešovicích. Nebudete tedy stát nekonečné psychicky náročné zácpy v centru města a o vlivu na životní prostředí, kterého součástí je i člověk, ani nemluvě. A co je víc? Křik médií a ekologických aktivistů nebo toto jasné zrychlení a zklidnění dopravy v Praze?)
Proč ale zrovna metro a autobusový terminál Motol mají tolik odlehčit dopravě v celé oblasti? Největší pražská nemocnice a vlastně největší česká nemocnice (v těsném souboji s FN Brno) je totiž sice možná mnohými podceňovaná, ale ve skutečnosti neuvěřitelně složitá a neuvěřitelně výkonná továrna na zdraví (tedy když to dobře dopadne). Fakultní nemocnice má pět a půl tisíce zaměstnanců (cca stejně má těžařská společnost Czech Coal, je to ale více než kolik zaměstnanců má Veolia ČR nebo největší tuzemská stavební firma Skanska). Motol ošetří ročně ambulantně asi 900 tisíc pacientů, přičemž tento počet soustavně roste. Na jeden den tak vychází asi 2500 ambulantních vyšetření (pokud počítáme jenom pracovní dny, je to asi 3,5 tisíce), k tomu je nutné připočítat návštěvy u pacientů na 2300 lůžkách, davy studentů (viz Fakultní nemocnice). V Motole – jenom na okraj – uskuteční lékaři skoro 40 000 větších i menších operací za rok (takových, kde je součástí anesteziologický výkon). Jsou to obrovská čísla a znamená to obrovské množství přepravovaných lidí.
Ale metro jsou zase obrovské náklady – v tomto případě přes 21 miliard korun. Je těžké rozhodovat o takových investicích.
Jenže když si představíme hlavní spádovou oblast Motolské nemocnice, jsou to Praha 5 včetně Prahy 13, Praha 6, Praha 17 a další čtvrti v těchto směrech. Metro od severu tak bude znamenat pro obrovské množství lidí výrazné zlepšení dostupnosti nejen zdravotnického zařízení, ale pro občany také významnou změnu v dopravní obsluze jejich bydliště i zaměstnání. Uleví se povrchové MHD a automobilové dopravě v centru města, o vlivu na životní prostředí opět ani nemluvě. V tomto novém motolském dopravním uzlu kombinujícím metro a autobusový terminál denně přestoupí cca 16 500 cestujících. Což je asi tolik, kolik lidí bydlí například ve Svitavách.
Samozřejmě budoucí propojení metra A až na Zličín a napojení na trasu B bude začátkem nové etapy v rozvoji sítě metra v Praze a osobně jej považuji do roku 2018-2020 za nezbytné.
Já tím nezpochybňují potřebu postavit v budoucnosti (pokud možno nedaleké) klíčové spojnice mezi trasou C a dalšími trasami tak, aby se metro stalo daleko variantnějším a ekologičtějším způsobem přepravy, než je tomu v současnosti. Důvodů pro propojování tras je ostatně podstatně více, včetně toho, že bude třeba zvláště na Céčku otevřít prostor pro dosti podstatné rekonstrukce. Ale co se týká prodloužení trasy A, zde byla připravená dokumentace, byla přijatá klíčová rozhodnutí a bylo možné začít se stavbou. Bohužel to nelze říci o mnoha jiných dopravních projektech v Praze, včetně velmi potřebného jasného a nezpochybnitelného politického „ANO“ konkrétnímu plánu propojení ostatních tras. Místo toho se současné vedení Prahy utápí v podivuhodných nápadech, jak poslat do horní části Václavského náměstí tramvaje a zkomplikovat už tak složitou dopravní situaci na magistrále v okolí Národního muzea. Toto by bylo možné jen za jednoho předpokladu, že by byly dokončeny zmiňované dopravní okruhy Prahy. Pak se magistrála v okolí Národního muzea a Hlavního nádraží stane pouze komunikací městského významu, sice velmi rušnou, ale nikoliv celostátně významnou spojnicí jihu a severu České republiky.
Až budou Pražané volit příště svoje zastupitele a ti své radní, náměstky a primátora, měli by se kandidátů hodně pečlivě ptát na jejich představy o budoucnosti metra a silniční dopravy v Praze. Konec konců – výstavba metra a rozšiřování jeho sítě je jedním z nejvíce ekologických činů, jaké je v hlavním městě možné učinit.
Milan Jančík
Ministrem financí bude Jan Fischer s dluhem z kampaně aneb...
...Zemanovo prezidentské poděkování. Je to korupční jednání nebo není, pane vrchní státní zástupče?
Milan Jančík
Pane Béme: Praha byla na povodeň připravená dobře…
Teď by snad alespoň někteří patologičtí stěžovatelé mohli uznat, že hlavní město bylo dobře připravené na povodně. Tedy v rovině technické. Výstavbu celého systému protipovodňových bariér mnoho lidí označovalo za vyhazování peněz. A vida – letos zjevně zabránily značným materiálním a možná i lidským ztrátám.
Milan Jančík
Jak udělat povodně ještě „povodňovitější“
Plošné uzavření školek a škol, které vyhlásil na pondělí magistrát a zastupující primátor Tomáš Hudeček z TOP09, bylo zbytečné a jenom mnoha lidem udělalo již tak velmi obtížnou situaci ještě složitější. Není divu, že některé městské části prostě neuposlechly a zařídily se po svém.
Milan Jančík
Zrada plodí zradu aneb dráždit Kalouska se nevyplácí
Na pád pražské koalice ODS a TOP09 je třeba se dívat z poněkud širšího úhlu. Ten nabízí hned několik velmi zajímavých možností, jak svržení primátora Bohuslava Svobody vyložit.
Milan Jančík
Nesmysl Politiky na webu Česká pozice
Redaktor Jakub Kálenský na webu Česká pozice zveřejnil 20. května 2013 rozsáhlý článek o politickém projektu „Uzdravme naši politiku“, kde jsem označen za jednoho z autorů a hůře dokonce sponzorů tohoto konceptu.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Ani vás nepustí do haly. Podvodů při prodeji lístků na MS v hokeji přibývá
Organizátoři i policie varují: Kupovat vstupenky na mistrovství světa v hokeji od někoho jiného než...
Katar plánuje vyhoštění lídrů Hamásu, ale není kam. Jordánsko je zpět nechce
Premium Katar je místo, kde si lídři teroristické organizace Hamás léta užívali pětihvězdičkového luxusu....
Za bydlení politiků platíme tisíce, vládní byty a vily mnozí z nich nevyužívají
Premium Stát jen za tento rok zaplatí za bydlení v Praze mimopražského ministra školství Mikuláše Beka...
Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí
Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...
Prodej bytu 2+1, 60 m2, Ostrava, ul. Havanská
Havanská, Ostrava - Poruba
2 490 000 Kč
- Počet článků 31
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1408x